سامان بابایی؛ مهرداد متانی؛ علی فلاح؛ شایسته واردی
چکیده
هدف کلی پژوهش، طراحی و تدوین الگو تأثیر رسانههای جمعی بر سلامت سازمانی در دانشگاههای ایلام میباشد. جامعه آماری شامل خبرگان و کارشناسان خبره دانشگاههای ایلام اعم از استادان و کارشناسان رشته مدیریت میباشند. در این نگارش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با توجه به سطح اشباع نظری تعداد 15 خبره برای مصاحبه انتخاب ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش، طراحی و تدوین الگو تأثیر رسانههای جمعی بر سلامت سازمانی در دانشگاههای ایلام میباشد. جامعه آماری شامل خبرگان و کارشناسان خبره دانشگاههای ایلام اعم از استادان و کارشناسان رشته مدیریت میباشند. در این نگارش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با توجه به سطح اشباع نظری تعداد 15 خبره برای مصاحبه انتخاب شده است. این پژوهش براساس هدف، کاربردی و از نقطهنظر چگونگی جمعآوری اطلاعات، از نوع پژوهشهای آمیخته میباشد. در پژوهش حاضر جهت شناسایی عوامل مؤثر در طراحی مدل تأثیر رسانههای جمعی بر سلامت سازمانی دانشگاههای ایلام از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده گردید. تجزیه و تحلیل پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل تم انجام شده است. نتایج نشان میدهد که 68 شاخص در قالب 21 مؤلفه (اعتماد، اعتبار رسانهای، اعتمادپذیری رسانهای، ابعاد وفاداری مخاطب، بنیانهای بهبود عملکرد سازمان خبری، ایجاد گروههای کاری مخاطب محور، امپریالیسم خبری، فیلترهای خبری رسانهها، امپریالیسم تبلیغی، اصول بازاریابی ارتباطات، اصول اخلاق حرفهای در خبررسانی، وظایف خبرگزاریها، شیوههای ارتقای مسئولیتهای اجتماعی در رسانه، راهکارهای ارتقای مسئولیتهای اجتماعی در رسانه، یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظهگری، ساختدهی، پشتیبانی منابع، روحیه، تأکید علمی) در قالب 7 بعد (تقویت اعتماد و اعتبار رسانهای، وفاداری مخاطب به رسانه خبری، امپریالیسم رسانهای، تقویت اخلاق حرفهای رسانهای، سطح سازمانی، سطح اداری، سطح فنی) در قالب 2 متغیر (رسانههای جمعی، سلامت سازمانی) برای تعیین کفایت لازم جهت انتخاب مقولههای اصلی جهت طراحی مدل تأثیر رسانههای جمعی بر سلامت سازمانی در دانشگاههای ایلام در نظر گرفته شده است. نتایج پژوهش گویای رابطه و نشاندهنده تأثیرگذاری شاخصهای رسانههای جمعی بر شاخصهای سلامت سازمانی میباشد.